Professorsmatrikelns dataskyddsredogörelse

REGISTRETS NAMN

Professorsförbundet rf:s Professorsmatrikel 2024

AVSIKTEN MED BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTERNA

Avsikten med behandlingen av personuppgifterna är att publicera en matrikel omfattande professorerna i Finland. Grunden för behandlingen av personuppgifterna är berättigad förmån och den registrerades medgivande.

REGISTRETS FAKTAINNEHÅLL

De fakta som personen uppgett om sig själv:

Personuppgifterna: nuvarande och tidigare tillnamn, förnamn, födelsetid, födelsehemkommun, födelseland (om inte Finland), medborgarskap (visas inte i matrikeln).

Familjeuppgifter: föräldrarnas förnamn samt nuvarande och tidigare tillnamn, föräldrarnas examina och/eller yrken, den nuvarande makens/makans förnamn, tillnamn, födelsenamn, födelseår, äktenskapets/parförhållandets ingångsår, makens/makans examen eller yrke, eventuellt dödsår, barnen (förnamn, födelseår, eventuellt dödsår).

Utbildning och arbete: studentexamen och gymnasium, övriga examina, senaste professur, nuvarande arbetsuppgift, nuvarande bitjänster och -uppgifter, betydande tidigare arbetsuppgifter, internationell verksamhet, pensionering.

Vetenskaplig produktion, undervisningsmeriter, samhällelig växelverkan, expertområden, underlag i sociala media.

Övrig verksamhet: viktigaste förtroendeuppdrag, förtroendeuppdrag inom Professorsförbundet, militärgrad, titlar, hederstecken och utmärkelser, hobbyer.

Professorerna informeras om att ifall de inte uppdaterar sina fakta, publicerar man i Professorsmatrikeln basuppgifterna rörande dem (tillnamn, tilltalsnamn, födelseår och senaste professur), ifall de inte särskilt nekar till att deras basuppgifter publiceras.

Av professorerna begär man särskilt tillstånd till att fakta publiceras i den digitala matrikeln, till vilken de som har uppgett sina fakta och Professorsförbundets medlemmar har tillgång. Likaså begär man av dem tillstånd till att fakta publiceras i den tryckta matrikeln.

REGELBUNDNA DATAKÄLLOR

Basuppgifterna för insamlandet av matrikelfakta sammanställs ur Professorsförbundets medlemsregister samt ur den tidigare publicerade Professorsmatrikeln. Kontaktuppgifter begärs också från universiteten och insamlas från universitetens och statens forskningsanstalters webbsidor samt från övriga officiella källor såsom Statskalendern. Bakgrundsfakta används enbart för Professorsmatrikelns faktainsamling. Den registrerade ombeds själv komplettera och rätta sina personuppgifter via en blankett för uppgiftsinsamling.

REGELBUNDA ÖVERLÄMNINGAR AV FAKTA

Uppgifter överlämnas inte regelbundet till övriga instanser. Registrets uppgifter kan till erforderliga delar överlämnas till samarbetskumpaner när det gäller att förverkliga matrikeln. Endast sådana uppgifter överlämnas som är nödvändiga för framställningen av matrikeln.

Registrets fakta kan användas anonymiserat för forskningsändamål.

ÖVERFÖRING AV DATA UTANFÖR EU ELLER EES

Registrets uppgifter överförs inte utanför EU eller EES.

UPPBEVARINGEN AV FAKTA

Professorsmatrikelns personuppgifter i elektronisk form bevaras endast så länge som det är nödvändigt med beaktande av användningssyfte för fakta.

PRINCIPER GÄLLANDE SKYDDET AV REGISTRET

Vid behandlingen av registret iakttar man omsorgsfullhet och med hjälp av datasystem skyddar man på ett behörigt sätt de fakta som behandlas. När registeruppgifter bevaras på Internet-servrar, handhar man på ett sakenligt sätt den fysiska och digitala datasäkerheten för servrarnas apparatur. Registerföraren ansvarar för att lagrade fakta samt servrarnas behörigheter och andra kritiska fakta gällande personuppgifternas säkerhet behandlas på ett konfidentiellt sätt. Endast de personer vars befattningsbeskrivning förutsätter det behandlar personuppgifterna.

INDIVIDENS RÄTTIGHETER

Varje i registret ingående person har rätt att granska de uppgifter som lagrats rörande honom/henne i Professorsmatrikeln samt att själv rätta eller begära att ett eventuellt fel eller bristfällig uppgift rättas eller kompletteras. Uppgifterna kan justeras via en blankett för faktainsamling. Den registrerade har rätt att begära att behandlingen begränsas eller att personuppgifterna avlägsnas. När den registrerade önskar bruka sin rätt, kan han/hon ta kontakt med Professorsförbundets byrå eller med den dataskyddsansvariga. Det är inte möjligt att rätta uppgifter i den tryckta boken.

Ifall registerföraren inte i sin verksamhet har följt tillämpbart regelverk gällande dataskydd, har den registrerade rätt att överklaga till behörig övervakningsmyndighet (tietosuoja@om.fi).